
Hållbarhetsarbete – steg 5 – kommunicera
Det finns mycket att vinna på att arbeta medvetet med hållbarhet, speciellt om ni samtidigt lyckas i er hållbarhetskommunikation. Att företag aktivt arbetar med CSR anses idag vara en hygienfaktor, även om alla organisationer gör det på olika sätt och har olika förutsättningar.
Att ha hållbarhetsarbetet på agendan stärker varumärket vilket gör att ni upplevs som en attraktivare arbetsgivare, det kan öppna dörrar för ytterligare försäljning samtidigt som det säkerligen stärker medarbetarskapet genom ökad stolthet.
Att ha hållbarhetsarbetet på agendan stärker varumärket vilket gör att ni upplevs som en attraktivare arbetsgivare, det kan öppna dörrar för ytterligare försäljning samtidigt som det säkerligen stärker medarbetarskapet genom ökad stolthet.
Skapa engagemang i ert hållbarhetsarbete
Att lyckas i sin interna och externa hållbarhetskommunikation är inte helt enkelt, det är en tuff terräng att navigera i med en bred målgrupp. Därför listar vi några tips för hur du ska lyckas kommunicera för att verkligen skapa engagemang i ert hållbarhetsarbete:
– Använd många kanaler – ni kan omöjligen lyckas kommunicera allt till alla. Se till att ni kommunicerar ämnet ni tror är viktigt för en viss målgrupp på ett sätt som är anpassat efter mottagaren i den kanal där mottagaren finns.
– Integrera hållbarhetsaspekten i majoriteten av all information ni kommunicerar och ta med hållbarhet i agendan på både interna och externa möten. Ju mer ni vill associeras med hållbarhet desto mer måste ni integrera det som en del av er, först då blir det en del av ert DNA.
– Använd många kanaler – ni kan omöjligen lyckas kommunicera allt till alla. Se till att ni kommunicerar ämnet ni tror är viktigt för en viss målgrupp på ett sätt som är anpassat efter mottagaren i den kanal där mottagaren finns.
– Integrera hållbarhetsaspekten i majoriteten av all information ni kommunicerar och ta med hållbarhet i agendan på både interna och externa möten. Ju mer ni vill associeras med hållbarhet desto mer måste ni integrera det som en del av er, först då blir det en del av ert DNA.
– Transparens – Ni har inget att vinna på att bara lyfta allt som är positivt, ni skapar större förtroende om ni också vågar visa vad ni gör fel och hur ni arbetar för att det ska bli bättre.
– Skapa relationer – Genom att skapa utrymme för interaktion och dialog kommer ni skapa relationer. Våga lyft andra och påvisa vad andra gör bra och hur ni blivit inspirerade. Genom att bidra i debatten aktualiserar ni också en väldigt viktig fråga.
I vår utbildning Hållbar som chef får du bland annat kunskap och verktyg för att framgångsrikt kunna driva och utveckla miljö- och hållbarhetsarbetet i organisationen. Genom delen i utbildningen som avhandlar ledarens kommunikation får du kunskaper kring hur du motiverar, inspirerar, formulerar och tydliggör mål, skapar riktning och resultat. En perfekt kombination för att förstå och lyckas med kommunikationen kring ert hållbarhetsarbete!
Se våra utbildningar– Skapa relationer – Genom att skapa utrymme för interaktion och dialog kommer ni skapa relationer. Våga lyft andra och påvisa vad andra gör bra och hur ni blivit inspirerade. Genom att bidra i debatten aktualiserar ni också en väldigt viktig fråga.
I vår utbildning Hållbar som chef får du bland annat kunskap och verktyg för att framgångsrikt kunna driva och utveckla miljö- och hållbarhetsarbetet i organisationen. Genom delen i utbildningen som avhandlar ledarens kommunikation får du kunskaper kring hur du motiverar, inspirerar, formulerar och tydliggör mål, skapar riktning och resultat. En perfekt kombination för att förstå och lyckas med kommunikationen kring ert hållbarhetsarbete!
Ta del av fler nyheter och artiklar
Vad mer spännande händer hos Consensus? Se fler aktuella nyheter och artiklar som lyfter satsningar, insikter och andra intressanta engagemang!
Se alla nyheterLanda nya stjärnor med respektfull rekrytering
För att rätt person ska hamna på rätt plats så är det viktigt att ställa de djupa frågorna och använda metoder som står på vetenskaplig grund.
Kvinnligt ledarskap lönar sig
Kvinnligt ledarskap är båda lönsamt och centralt för att attrahera och behålla talanger. Vi förklarar varför!
Framtidens ledare är bekväma med Kaos
Framtidens ledare står inför en rad olika utmaningar, en av de stora utmaningarna är att leda i en ökad förändringstakt. Vi ringar in tre viktiga egenskaper för framtidens ledare!