
Då ska du använda dig av Headhunting
Det finns många olika sätt att rekrytera, att lägga ut en platsannons och marknadsföra den via plattformar där den relevanta målgruppen finns är den vanligaste formen. Men det finns flera sätt att hitta relevanta kandidater, bland annat genom headhunting.
Consensus har mångårig erfarenhet av Headhunting eller search som det också kallas. Förenklat betyder det att vi kontaktar kandidater som inte aktivt har sökt en tjänst. Vi har pratat med vår rekryteringskonsult Lena och Carl som är Headhunter kring fördelarna med headhunting och hur vi jobbar för att ha starka kandidater i våra rekryteringsprocesser.
Consensus har mångårig erfarenhet av Headhunting eller search som det också kallas. Förenklat betyder det att vi kontaktar kandidater som inte aktivt har sökt en tjänst. Vi har pratat med vår rekryteringskonsult Lena och Carl som är Headhunter kring fördelarna med headhunting och hur vi jobbar för att ha starka kandidater i våra rekryteringsprocesser.
”
Genom att ringa och berätta mer om tjänsten har vi möjlighet att bolla rollen med potentiella kandidater. Då kan vi ge en bild av rollen och organisationen utifrån aspekter som inte framkommer i en platsannons som kan vara extra intressanta för den specifika personen.
Lena och Carl
Rekryteringskonsulter på Consensus AB.
Intervju med Lena och Carl, Rekryteringskonsulter
Hur arbetar ni med headhunting?
– Vi har en beprövad och utstuderad process för hur vi arbetar med headhunting även om strategierna ser olika ut för olika uppdrag. Kortfattat utgår vi från den verksamhetsanalys och kravprofil vi tar fram gemensamt med våra kunder. Utifrån den har vi en god förståelse för vilka kompetenser och erfarenheter som ses som önskvärda.
-Vi går systematiskt igenom alla bolag där vi tror att rätt kandidat kan finnas och tar kontakt med kandidaten för att diskutera tjänsten mer ingående. Samtidigt som vi gör det stämmer vi av så kandidaten är relevant för den tjänst som ska tillsättas. Genom dialogen med kandidaten får vi fram all information som krävs för att kunna göra en objektiv presentation av kandidaten för vår kund. Headhunting är en betydande del av rekryteringsprocessen men alltså inte av urvalsprocessen som sedan tar vid.
Vilka är fördelarna med headhunting?
– Det finns många fördelar med headhunting. Det mest uppenbara är att vi når fram till kandidater som inte själva aktivt söker efter nya tjänster. Det öppnar upp för fler kandidater med just de erfarenheter och kompetenser som passar för den roll som ska tillsättas.
– Genom att ringa och berätta mer om tjänsten har vi möjlighet att bolla rollen med potentiella kandidater. Då kan vi ge en bild av rollen och organisationen utifrån aspekter som inte framkommer i en platsannons som kan vara extra intressanta för den specifika personen.
När ska man använda sig av headhunting?
– När vi arbetar med headhunting så skannar vi av marknaden och målbolag efter relevanta kandidater, en förutsättning för att lyckas hitta dem är att de måste vara synliga. Tjänstemän är ofta mer exponerade så det är då headhunting kommer till sin rätt. Vi har en gedigen rekryteringsprocess som är mer anpassad efter strategiskt viktiga tjänster varför vi kommer göra skillnad för våra kunder framförallt när det gäller tjänstemän, oavsett om det gäller specialister eller chefer.
– Vi har en beprövad och utstuderad process för hur vi arbetar med headhunting även om strategierna ser olika ut för olika uppdrag. Kortfattat utgår vi från den verksamhetsanalys och kravprofil vi tar fram gemensamt med våra kunder. Utifrån den har vi en god förståelse för vilka kompetenser och erfarenheter som ses som önskvärda.
-Vi går systematiskt igenom alla bolag där vi tror att rätt kandidat kan finnas och tar kontakt med kandidaten för att diskutera tjänsten mer ingående. Samtidigt som vi gör det stämmer vi av så kandidaten är relevant för den tjänst som ska tillsättas. Genom dialogen med kandidaten får vi fram all information som krävs för att kunna göra en objektiv presentation av kandidaten för vår kund. Headhunting är en betydande del av rekryteringsprocessen men alltså inte av urvalsprocessen som sedan tar vid.
Vilka är fördelarna med headhunting?
– Det finns många fördelar med headhunting. Det mest uppenbara är att vi når fram till kandidater som inte själva aktivt söker efter nya tjänster. Det öppnar upp för fler kandidater med just de erfarenheter och kompetenser som passar för den roll som ska tillsättas.
– Genom att ringa och berätta mer om tjänsten har vi möjlighet att bolla rollen med potentiella kandidater. Då kan vi ge en bild av rollen och organisationen utifrån aspekter som inte framkommer i en platsannons som kan vara extra intressanta för den specifika personen.
När ska man använda sig av headhunting?
– När vi arbetar med headhunting så skannar vi av marknaden och målbolag efter relevanta kandidater, en förutsättning för att lyckas hitta dem är att de måste vara synliga. Tjänstemän är ofta mer exponerade så det är då headhunting kommer till sin rätt. Vi har en gedigen rekryteringsprocess som är mer anpassad efter strategiskt viktiga tjänster varför vi kommer göra skillnad för våra kunder framförallt när det gäller tjänstemän, oavsett om det gäller specialister eller chefer.
Vad ska man ta hänsyn till när man använder sig av headhunting?
– Det finns saker du ska ta hänsyn till när kandidaterna i en rekryteringsprocess kommer från Headhunting. En kandidat som söker ett jobb har bestämt sig för att den vill ha jobbet, därför är motivationen ofta väldigt hög. En headhuntad kandidat är ofta inte lika långt fram i tanken om att byta jobb vilket vi behöver ta hänsyn till. Det kan exempelvis handla om att skapa trygghet i rekryteringsprocessen eller tidigt prata kring kandidatens motivation kopplat till tjänsten som ska tillsättas.
Headhunting innebär ofta en större investering, vad beror det på?
– För oss på Consensus är headhunting ett hantverk som tar lång tid att bemästra eftersom det ställer höga krav på de som utför arbetet. För att hitta rätt kandidat behöver vi förstå kundens behov, organisation och bransch för att bli framgångsrika. Vi ser oss som ambassadörer och representanter för våra kunder, därför behöver vi vara pålästa och kunniga. Vi lägger mycket tid på verksamhetsanalys och research innan vi kartlägger och tar kontakt med kandidater varför processen tar mer tid i anspråk än ett annonsuppdrag. Men det är en investering som i sin tur genererar fler kvalificerade kandidater.
Vad är er metodik när det kommer till att hitta rätt kandidater för uppdragen?
– Vi jobbar vi ofta med headhunting och annonsering i kombination, vår erfarenhet säger att det genererar flest relevanta kandidater. Vi lägger inte någon värdering i om våra kandidater kommer via headhunting eller annonsering eftersom vår process försäkrar oss om att vi rekommenderar den mest lämpade kandidaten för vår kund i slutändan.
– Det finns saker du ska ta hänsyn till när kandidaterna i en rekryteringsprocess kommer från Headhunting. En kandidat som söker ett jobb har bestämt sig för att den vill ha jobbet, därför är motivationen ofta väldigt hög. En headhuntad kandidat är ofta inte lika långt fram i tanken om att byta jobb vilket vi behöver ta hänsyn till. Det kan exempelvis handla om att skapa trygghet i rekryteringsprocessen eller tidigt prata kring kandidatens motivation kopplat till tjänsten som ska tillsättas.
Headhunting innebär ofta en större investering, vad beror det på?
– För oss på Consensus är headhunting ett hantverk som tar lång tid att bemästra eftersom det ställer höga krav på de som utför arbetet. För att hitta rätt kandidat behöver vi förstå kundens behov, organisation och bransch för att bli framgångsrika. Vi ser oss som ambassadörer och representanter för våra kunder, därför behöver vi vara pålästa och kunniga. Vi lägger mycket tid på verksamhetsanalys och research innan vi kartlägger och tar kontakt med kandidater varför processen tar mer tid i anspråk än ett annonsuppdrag. Men det är en investering som i sin tur genererar fler kvalificerade kandidater.
Vad är er metodik när det kommer till att hitta rätt kandidater för uppdragen?
– Vi jobbar vi ofta med headhunting och annonsering i kombination, vår erfarenhet säger att det genererar flest relevanta kandidater. Vi lägger inte någon värdering i om våra kandidater kommer via headhunting eller annonsering eftersom vår process försäkrar oss om att vi rekommenderar den mest lämpade kandidaten för vår kund i slutändan.
Ta del av fler nyheter och artiklar
Vad mer spännande händer hos Consensus? Se fler aktuella nyheter och artiklar som lyfter satsningar, insikter och andra intressanta engagemang!
Se alla nyheterLanda nya stjärnor med respektfull rekrytering
För att rätt person ska hamna på rätt plats så är det viktigt att ställa de djupa frågorna och använda metoder som står på vetenskaplig grund.
Kvinnligt ledarskap lönar sig
Kvinnligt ledarskap är båda lönsamt och centralt för att attrahera och behålla talanger. Vi förklarar varför!
Framtidens ledare är bekväma med Kaos
Framtidens ledare står inför en rad olika utmaningar, en av de stora utmaningarna är att leda i en ökad förändringstakt. Vi ringar in tre viktiga egenskaper för framtidens ledare!