
Hur lyckas du med feedback?
Det finns mängder med forskning som understryker hur viktig det är för organisationer att jobba med feedback eftersom det sporrar till utveckling. Avsaknaden av feedback skapar ofta stress och oroskänslor eftersom det också har en funktion som kvitto på arbetet som medarbetaren utför. Därför är det inte heller konstigt att man i moderna verksamheter under längre tid insett vikten av att etablera en uttalad feedbackkultur.
Det största misstaget organisationer gör i implementeringen av feedbackkulturen är att underskatta den stora omställningen det faktiskt innebär för medarbetarna och de många negativa konsekvenserna feedback kan medföra om det inte utförs på rätt sätt.
Det största misstaget organisationer gör i implementeringen av feedbackkulturen är att underskatta den stora omställningen det faktiskt innebär för medarbetarna och de många negativa konsekvenserna feedback kan medföra om det inte utförs på rätt sätt.
11 tips för att lyckas
Här kommer några tips på vägen för att ni ska lyckas:
– Börja med att skapa en gemensam feedbackpolicy för hela verksamheten – beskriv hur, var, när och på vilket sätt ni ger varandra feedback.
– Feedback är tvåvägskommunikation. Din roll är inte att vara sändare, det är minst lika viktigt att du lyssnar och försöker förstå mottagarens situation och upplevelse så att ni tillsammans skapar gemensam förståelse och genom den en förändring.
– Tonaliteten i samtalet ska tydligt påvisa att det sker med god intention för mottagaren.
– Utgå alltid från dig själv och egna upplevelser när du ger feedback, ”jag-form” är att föredra framför att peka på andras upplevelser.
– Det är inget korrigerande samtal, du ger inte feedback för att straffa eller sätta dit någon, du är där för att skapa en positiv utveckling och hjälpa.
– Tänk på att det du utstrålar och sättet du säger det på är minst lika viktigt som det du faktiskt säger.
– Tydlighet är nyckeln till framgång utan att du för den delen är för offensiv. Bara genom att vara tydligt kommer ni uppnå gemensam förståelse.
– Börja med att skapa en gemensam feedbackpolicy för hela verksamheten – beskriv hur, var, när och på vilket sätt ni ger varandra feedback.
– Feedback är tvåvägskommunikation. Din roll är inte att vara sändare, det är minst lika viktigt att du lyssnar och försöker förstå mottagarens situation och upplevelse så att ni tillsammans skapar gemensam förståelse och genom den en förändring.
– Tonaliteten i samtalet ska tydligt påvisa att det sker med god intention för mottagaren.
– Utgå alltid från dig själv och egna upplevelser när du ger feedback, ”jag-form” är att föredra framför att peka på andras upplevelser.
– Det är inget korrigerande samtal, du ger inte feedback för att straffa eller sätta dit någon, du är där för att skapa en positiv utveckling och hjälpa.
– Tänk på att det du utstrålar och sättet du säger det på är minst lika viktigt som det du faktiskt säger.
– Tydlighet är nyckeln till framgång utan att du för den delen är för offensiv. Bara genom att vara tydligt kommer ni uppnå gemensam förståelse.
– Undvik att ge feedback genom att ställa för skarpa krav och måsten.
– Kom ihåg att ni inte har samtalet för att ge omdömen, generalisera eller moralisera.
– Gör det enkelt och kul! Glöm inte bort att feedback inte bara är ett verktyg för att skapa utveckling och förändring, den kan också syfta till att enbart belöna och lyfta varandra.
– Träna, träna och träna lite till. Att bli bra på att ge feedback är en konst som kräver träning.
Om ni ska implementera feedback i er företagskultur bör du som ledare se dig som fanbärare i feedbackarbetet. Kanske kommer det naturligt för dig att jobba med feedback, kanske är det något som du behöver träna mycket på för att bli bekväm och skicklig på, oavsett är det viktigt att du är påläst.
Är du en rutinerad chef och vill implementera en feedbackkultur? Då ska du gå vår ledarskapsutbildning hållbar som chef där du bland annat lär dig mer kring förändringsledarskap och får fördjupa dig än mer i hur du motiverar och inspirerar dina medarbetare.
Se våra utbildningar– Kom ihåg att ni inte har samtalet för att ge omdömen, generalisera eller moralisera.
– Gör det enkelt och kul! Glöm inte bort att feedback inte bara är ett verktyg för att skapa utveckling och förändring, den kan också syfta till att enbart belöna och lyfta varandra.
– Träna, träna och träna lite till. Att bli bra på att ge feedback är en konst som kräver träning.
Om ni ska implementera feedback i er företagskultur bör du som ledare se dig som fanbärare i feedbackarbetet. Kanske kommer det naturligt för dig att jobba med feedback, kanske är det något som du behöver träna mycket på för att bli bekväm och skicklig på, oavsett är det viktigt att du är påläst.
Är du en rutinerad chef och vill implementera en feedbackkultur? Då ska du gå vår ledarskapsutbildning hållbar som chef där du bland annat lär dig mer kring förändringsledarskap och får fördjupa dig än mer i hur du motiverar och inspirerar dina medarbetare.
Ta del av fler nyheter och artiklar
Vad mer spännande händer hos Consensus? Se fler aktuella nyheter och artiklar som lyfter satsningar, insikter och andra intressanta engagemang!
Se alla nyheterLanda nya stjärnor med respektfull rekrytering
För att rätt person ska hamna på rätt plats så är det viktigt att ställa de djupa frågorna och använda metoder som står på vetenskaplig grund.
Kvinnligt ledarskap lönar sig
Kvinnligt ledarskap är båda lönsamt och centralt för att attrahera och behålla talanger. Vi förklarar varför!
Framtidens ledare är bekväma med Kaos
Framtidens ledare står inför en rad olika utmaningar, en av de stora utmaningarna är att leda i en ökad förändringstakt. Vi ringar in tre viktiga egenskaper för framtidens ledare!