Integritetspolicy
Vi på Consensus är måna om din integritet, och att du har full förståelse för hur dina uppgifter och din data används. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor gällande vår integritetspolicy.

Syfte med integritetspolicy
Denna integritetspolicy förklarar hur Consensus AB samlar in, använder, skyddar och sparar dina personuppgifter på hemsidan https://www.consensus.nu i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, inklusive GDPR. Det innefattar lagring av data, mejladresser, andra personuppgifter samt hantering av Cookies.
Vilka uppgifter samlar vi in?
För att ge dig en bra upplevelse av vår hemsida, samt ha möjlighet att kontakta dig vid intresse av vissa tjänster, samlar vi in och lagrar personuppgifter på ett säkert sätt. Uppgifter vi samlar in är:
• Kontaktuppgifter (namn, telefonnummer, mejl eller andra relevanta kontaktuppgifter).
• Användardata (IP-adress, webbläsarinformation).
• Betalningsinformation (om det är relevant för ditt besök eller bokning av specifik tjänst. Vi samlar inte in betalningsinformation om du som användare inte aktivt tillhandahåller den informationen till oss).
• Annan information som du frivilligt tillhandahåller oss.
Vi samlar in och hanterar relevanta uppgifter när du registrerar dig på vår hemsida, använder något av våra kontaktformulär, eller på annat sätt använder dig av våra tjänster:
• Registrerar dig för utbildning.
• Använder våra webbformulär.
• Godkänner Cookies-policy och användning av dessa.
• Registreras i vårt kundregister.
• Registrerar data hos tredje part (vi använder oss av programmet EduAdmin för att administrera utbudet av våra utbildningar, där kunduppgifter kan lagras vid anmälan).
• Kontaktuppgifter (namn, telefonnummer, mejl eller andra relevanta kontaktuppgifter).
• Användardata (IP-adress, webbläsarinformation).
• Betalningsinformation (om det är relevant för ditt besök eller bokning av specifik tjänst. Vi samlar inte in betalningsinformation om du som användare inte aktivt tillhandahåller den informationen till oss).
• Annan information som du frivilligt tillhandahåller oss.
Vi samlar in och hanterar relevanta uppgifter när du registrerar dig på vår hemsida, använder något av våra kontaktformulär, eller på annat sätt använder dig av våra tjänster:
• Registrerar dig för utbildning.
• Använder våra webbformulär.
• Godkänner Cookies-policy och användning av dessa.
• Registreras i vårt kundregister.
• Registrerar data hos tredje part (vi använder oss av programmet EduAdmin för att administrera utbudet av våra utbildningar, där kunduppgifter kan lagras vid anmälan).
Varför samlar vi in uppgifter?
Vi samlar in personuppgifter och data för att ge dig en bättre kundupplevelse och ett mer givande besök på vår hemsida. Som kompetens- och konsultpartner vill vi tillhandahålla de bästa lösningarna för dig och ditt företag, och gör så via personlig och flexibel kundkontakt.
Vi lagrar personuppgifter på ett lagligt och säkert sätt, i syfte att kunna kontakta dig som kund och kommunicera olika tjänsteerbjudanden och nyheter som kan vara relevant för dig. Vissa tjänster vi tillhandahåller kan erbjudas under ett längre tidsspann, varför det också är viktigt för oss att kunna kontakta våra kunder på ett snabbt och säkert sätt.
Inga personuppgifter lagras eller hanteras utanför våra avtal eller på andra sätt än de riktlinjer som finns i denna policy. All vår hantering av data och uppgifter sker på ett lagligt sätt enligt både dataskyddslagen och GDPR.
Vi lagrar heller inte personuppgifter eller kontaktuppgifter utan ditt samtycke.
Vi lagrar personuppgifter på ett lagligt och säkert sätt, i syfte att kunna kontakta dig som kund och kommunicera olika tjänsteerbjudanden och nyheter som kan vara relevant för dig. Vissa tjänster vi tillhandahåller kan erbjudas under ett längre tidsspann, varför det också är viktigt för oss att kunna kontakta våra kunder på ett snabbt och säkert sätt.
Inga personuppgifter lagras eller hanteras utanför våra avtal eller på andra sätt än de riktlinjer som finns i denna policy. All vår hantering av data och uppgifter sker på ett lagligt sätt enligt både dataskyddslagen och GDPR.
Vi lagrar heller inte personuppgifter eller kontaktuppgifter utan ditt samtycke.
Hur länge sparas mina uppgifter?
Vi sparar kund- och kontaktuppgifter samt datauppgifter så länge det är nödvändigt för de syften som anges i denna policy, dock aldrig längre än det som gällande lagar och regler säger.
Syftet med att lagra personuppgifter är att på ett enkelt och smidigt sätt kontakta och kommunicera med våra kunder för att erbjuda aktuella och relevanta tjänster.
Syftet med att lagra personuppgifter är att på ett enkelt och smidigt sätt kontakta och kommunicera med våra kunder för att erbjuda aktuella och relevanta tjänster.
Cookies
Vi använder oss av Cookies på vår hemsida för att kunna ge dig en bättre användarupplevelse. Du kan när som helst ändra dina inställningar för Cookies i din webbläsare.
Cookies används för att exempelvis spara inloggningsuppgifter, så du slipper fylla i dem varje gång. Klickar du exempelvis i “Kom ihåg mig” vid en inloggningsruta, skapas en Cookie-fil som gör att dina uppgifter sparas. På samma sätt använder vi oss av Cookies för att du som kund eller användare kan få en smidig upplevelse av vår hemsida.
Cookies används för att exempelvis spara inloggningsuppgifter, så du slipper fylla i dem varje gång. Klickar du exempelvis i “Kom ihåg mig” vid en inloggningsruta, skapas en Cookie-fil som gör att dina uppgifter sparas. På samma sätt använder vi oss av Cookies för att du som kund eller användare kan få en smidig upplevelse av vår hemsida.
Tredje part
Vi delar användaruppgifter enbart med betrodda samarbetspartners som är relevanta för vårt tjänsteutbud. Vi ser också till att samarbetspartners följer lagstiftningen korrekt, så att du kan vara trygg med hanteringen av dina uppgifter.
Vi hämtar bland annat uppgifter från vår samarbetspartner EduAdmin som hanterar uppgifter om våra utbildningar och anmälan till dessa. Vill du läsa om EduAdmins integritetspolicy och hantering av uppgifter kan du hitta dessa hos MultiNet.com – klicka här.
Vi hämtar bland annat uppgifter från vår samarbetspartner EduAdmin som hanterar uppgifter om våra utbildningar och anmälan till dessa. Vill du läsa om EduAdmins integritetspolicy och hantering av uppgifter kan du hitta dessa hos MultiNet.com – klicka här.
Dina rättigheter
Dina personuppgifter tillhör dig, och du har alltid rätt att begära tillgång till dem eller begränsa dess användning. Enligt GDPR har du rätt att:
Begära tillgång – Du har rätt att få en kopia av de personuppgifter vi har om dig och information om hur vi behandlar dem.
Begära rättelse – Om du anser att dina uppgifter är felaktiga eller ofullständiga, kan du begära att vi rättar dem.
Begära radering – Du kan i vissa fall begära att vi raderar dina personuppgifter, exempelvis om de inte längre är nödvändiga för de ändamål de samlades in för.
Invända mot behandling – Om vi behandlar dina uppgifter baserat på berättigat intresse eller för direktmarknadsföring har du rätt att invända mot detta.
Begränsa behandlingen – Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina uppgifter, t.ex. om du ifrågasätter riktigheten av uppgifterna eller har invänt mot behandlingen.
Dataportabilitet – Om vår behandling av dina personuppgifter grundas på samtycke eller avtal har du rätt att få ut och överföra dessa uppgifter i ett strukturerat, maskinläsbart format.
Återkalla samtycke – Om vår behandling grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst återkalla detta, utan att det påverkar lagligheten av behandlingen innan samtycket drogs tillbaka.
Lämna klagomål – Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddslagstiftningen har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) eller annan behörig tillsynsmyndighet.
Om du vill utöva någon av dessa rättigheter, vänligen kontakta oss via uppgifterna nedan.
Begära tillgång – Du har rätt att få en kopia av de personuppgifter vi har om dig och information om hur vi behandlar dem.
Begära rättelse – Om du anser att dina uppgifter är felaktiga eller ofullständiga, kan du begära att vi rättar dem.
Begära radering – Du kan i vissa fall begära att vi raderar dina personuppgifter, exempelvis om de inte längre är nödvändiga för de ändamål de samlades in för.
Invända mot behandling – Om vi behandlar dina uppgifter baserat på berättigat intresse eller för direktmarknadsföring har du rätt att invända mot detta.
Begränsa behandlingen – Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina uppgifter, t.ex. om du ifrågasätter riktigheten av uppgifterna eller har invänt mot behandlingen.
Dataportabilitet – Om vår behandling av dina personuppgifter grundas på samtycke eller avtal har du rätt att få ut och överföra dessa uppgifter i ett strukturerat, maskinläsbart format.
Återkalla samtycke – Om vår behandling grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst återkalla detta, utan att det påverkar lagligheten av behandlingen innan samtycket drogs tillbaka.
Lämna klagomål – Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddslagstiftningen har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) eller annan behörig tillsynsmyndighet.
Om du vill utöva någon av dessa rättigheter, vänligen kontakta oss via uppgifterna nedan.
Säkerhetsåtgärder
Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, förlust eller missbruk. Dessa åtgärder inkluderar men är inte begränsade till:
Kryptering av känsliga uppgifter för att säkerställa att informationen inte kan läsas av obehöriga parter.
Regelbundna säkerhetsuppdateringar och övervakning av våra system för att identifiera och förhindra säkerhetshot.
Åtkomstkontroller och behörighetsstyrning för att begränsa tillgången till personuppgifter till endast de som behöver det för att utföra sina arbetsuppgifter.
Säkerhetskopiering och återställningsrutiner för att säkerställa att data kan återställas vid eventuell förlust eller incident.
Utbildning av vår personal i dataskydd och informationssäkerhet för att minimera risken för mänskliga misstag eller obehörig hantering av personuppgifter.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra säkerhetsåtgärder för att anpassa oss till nya tekniska och regulatoriska krav.
Kryptering av känsliga uppgifter för att säkerställa att informationen inte kan läsas av obehöriga parter.
Regelbundna säkerhetsuppdateringar och övervakning av våra system för att identifiera och förhindra säkerhetshot.
Åtkomstkontroller och behörighetsstyrning för att begränsa tillgången till personuppgifter till endast de som behöver det för att utföra sina arbetsuppgifter.
Säkerhetskopiering och återställningsrutiner för att säkerställa att data kan återställas vid eventuell förlust eller incident.
Utbildning av vår personal i dataskydd och informationssäkerhet för att minimera risken för mänskliga misstag eller obehörig hantering av personuppgifter.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra säkerhetsåtgärder för att anpassa oss till nya tekniska och regulatoriska krav.
Kontakta oss
Har du frågor eller funderingar om vår integritetspolicy, eller hur din data används och lagras? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Karin Bergmark
VD
Telefon: 070-638 66 48
Mejl: karin.bergmark@consensus.nu